Lakování elektromobilů: specifika a doporučení pro profesionály
S rostoucím počtem elektrických a hybridních vozidel na našich silnicích přibývají i otázky ohledně jejich oprav a údržby. V čem se elektromobily tak zásadně liší od aut se spalovacím motorem a jaký specifický přístup při opravách a lakování vyžadují? Pojďme se na to společně podívat z blízka.
Specifika elektromobilů při jejich opravách
1. Přítomnost vysokonapěťového systému
Jednou z hlavních odlišností elektromobilů je přítomnost vysokonapěťové baterie (obvykle s napětím přesahujícím 400 V). Při opravách a lakování vozidel s těmito systémy je nutné dodržovat přísná bezpečnostní pravidla. Nesprávná manipulace může způsobit úraz elektrickým proudem, poškození vozidla, nebo dokonce jeho vzplanutí.
2. Citlivost na vysoké teploty
Baterie elektromobilů jsou velmi citlivé na teplotní výkyvy. Proto je nutné během sušení laku dodržovat limity stanovené výrobci OEM. Například Škoda Auto uvádí maximální teplotu sušení laku 60 °C.
3. Vyšší celková hmotnost vozidla
Vysoká hmotnost baterií způsobuje i celkově vyšší hmotnost vozidla. Elektromobily proto mohou být v rámci opravny nebo lakovací kabiny obtížněji manipulovatelné.
4. Karoserie z lehkých materiálů
Pro snížení celkové hmotnosti vozidla jsou karoserie elektromobilů často vyrobeny z lehkých materiálů, jako je hliník nebo kompozity. Tomu je třeba přizpůsobit i výběr opravárenského materiálu a způsob jeho aplikace.
5. Statická elektřina
Karoserie elektromobilů mohou generovat více statické elektřiny, než běžná auta. To může negativně ovlivnit ulpívání prachových částic na povrchu a tím přilnavost a výsledný vzhled laku.
Naše doporučení pro lakovny
- Používejte kvalitní materiály: volte lakovací systémy, které umožňují sušení při nižších teplotách. Z naší nabídky vybíráme:
- Prémiový lakovací systém PPG Envirobase, který nad ostatními vodou ředitelnými barvami vyniká jednoduchostí aplikace, snadnou aplikací rozstřiků, dobrou kryvostí a rychlostí schnutí. Vybrané produkty PPG mají krátkou dobu schnutí i při 20 °C bez nutnosti ohřevu v kabině. Envirobase disponuje obsáhlou koloristickou databází, která je pravidelně aktualizována a doplňována o nové receptury. V koloristice využívá nejmodernější nástroje, jako jsou spektrofotometr a vizualizační program. Produkty této řady jsou ekologicky šetrné.
- Na tmelení poškozených částí vozu doporučujeme polyesterový tmel A656 Galvaplast 77, který má velmi dobrou přilnavost na hliník. Na tmelení plastových dílů je možné použít tmel PPG A652 IVIPLAST 66.
- Plnič DP7000 Air-Dry Primer se vyznačuje velmi krátkou dobou schnutí při 20°C, konkrétně 30 - 40 min dle tloušťky vrstvy. Použití Air-Dry produktů nevyžaduje schnutí při vyšších teplotách v sušicích boxech, což přináší nejen výhodu šetrnosti vůči citlivým komponentům elektromobilů, ale zároveň šetří i náklady na energie spojené s ohřevem sušicího boxu. Před vlastní aplikací plniče není od věci otřít povrch antikorozní utěrkou SPP3600.
- Čirý lak D8177 od PPG taktéž vyniká velmi krátkou dobou schnutí při 20°C, v tomto případě cca 30 min.
- Statickou elektřinu můžete na povrchu dílů eliminovat pomocí antistatické ionizační pistole IONSTAR. Mezi jednotlivými vrstvami při lakování je dobré použít antistatický odmašťovač D846 od PPG.
- Dbejte na správné nastavení kabiny, aby teplota nepřekročila hodnoty stanovené výrobcem vozidla, a sledujte dobu sušení.
- Pokud použijete materiály vyžadující delší dobu sušení, zvažte alternativní metodu sušení pomocí infračerveného zářiče. V naší nabídce najdete prémiové zářiče IRT od firmy Hedson.
- Kontrolujte stav baterie: před sušením se ujistěte, že je baterie dostatečně vychladnutá a je nabitá alespoň na minimální provozní úroveň.
- Pořádek dělá přátele: vozidla s vysokonapěťovými akumulátory by měla být v lakovnách označena, aby bylo zajištěno, že s nimi bude nakládáno dle specifikací. Zároveň je potřeba udržovat prostředí lakovny v absolutně čistých podmínkách.
- Bezpečnost na prvním místě: používejte osobní ochranné prostředky, jako jsou izolované rukavice a obuv, a kontrolujte, že pracovní prostor je dobře odvětraný.
Bezpečné podmínky lakování elektromobilů předepsané OEM
Při lakování elektromobilů je důležité řídit se pokyny OEM. Každý výrobce stanovuje vlastní limity pro teplotu a dobu sušení, které je třeba dodržet. Při nedodržení limitů hrozí poškození baterie, zkrácení její životnosti nebo úplné selhání.
Výrobci současně požadují, aby opravy včetně lakování prováděl pouze kvalifikovaný personál proškolený v oblasti HV (vysokonapěťových) zařízení.
Zde jsou shrnuty konkrétní požadavky výrobců elektromobilů na podmínky oprav lakování (výrobce jsme seřadili podle počtu registrací v Česku):
Výrobce | Maximální teplota sušení | Maximální doba sušení | Zvláštní požadavky výrobce aut |
Tesla | 60 °C | 45 min | Teplota vozidla před sušením musí být nižší než 35 °C |
Škoda Auto | 60 °C | neuvádí se | |
Volkswagen | 60 °C | neuvádí se | |
BMW | 60 °C | 120 min | |
Hyundai | 60 °C | neuvádí se | |
Mercedes-Benz | 80 °C | 60 min | Před zahájením sušení musí být teplota samotné baterie nižší než 30 °C |
Nissan | 60 °C | neuvádí se | Pokud teplota vnějšího prahu dosáhne 60 °C, sušení se musí okamžitě vypnout. |
Kia | 60 °C | neuvádí se |
Závěr
Lakování elektromobilů může představovat výzvu, která vyžaduje preciznost, odborné znalosti a dodržování specifických postupů. Se správným přístupem, kvalitním materiálem a dodržením technologií lze takovým výzvám snadno čelit.
Nechte si od nás poradit. Pro více informací navštivte naše webové stránky nebo kontaktuje naše zkušené techniky.
Fotogalerie: